De N.V. Marnedienst is een voormalig openbaar vervoerbedrijf te Zoutkamp in de provincie Groningen.
Het bedrijf met deze naam werd opgericht in 1938 als resultaat van het samengaan van drie busbedrijven:
Nienhuis & Jager te Zoutkamp (lijn Zoutkamp - Groningen)
Van Dijk & Flikkema te Pieterburen (lijn Pieterburen - Groningen)
Van der Veen & Blijham te Kloosterburen (lijn Hornhuizen - Groningen)
Aanleiding tot de fusie was de opheffing van het reizigersvervoer op de spoorlijn Winsum - Zoutkamp (Marnelijn). Het werd wenselijk geoordeeld dat de busbedrijven hun krachten bundelden om de verwachte vervoersstijging het hoofd te kunnen bieden.
Al in 1939 werd de Marnedienst sterk uitgebreid doordat ook de N.V. Verenigde Autobusdienst Ondernemers (VADO) te Uithuizen (lijnen Uithuizen - Bedum - Groningen) zich aansloot. Deze onderneming was zelf ook het resultaat van fusies, namelijk van de firma's Rijzinga te Uithuizen, Bisschop te Kantens en Kuitert te Middelstum. In dit gebied had al vanaf 1912 een van de allervroegste Nederlandse autobusdiensten bestaan. Deze Eerste Groninger Auto Omnibus Onderneming bereed tot 1925 de route Usquert - Groningen en werd toen door de fa. Kuitert overgenomen.
De Marnedienst was nu in grootte de tweede streekvervoeronderneming van de provincie, na de GADO. Het vervoergebied viel vrijwel geheel binnen de grenzen van Hunsingo en bestond uit het Marnegebied en het Hogeland. In 1948 vond een kleine uitbreiding plaats doordat van de DAM het traject Uithuizen - Roodeschool (verlengd naar Oudeschip) werd overgenomen. Tussen Groningen en Zoutkamp reed de Marnedienst in het zomerseizoen ook een lijndienst in aansluiting op de veerboot van de firma Wagenborg naar Schiermonnikoog. Deze reed door het GADO-vervoergebied in het Westerkwartier en was uitsluitend toegankelijk voor bootreizigers.
In Groningen had de Marnedienst haar eigen busstation, eerst in de Nieuwe Ebbingestraat en vanaf 1953 aan de kop van de Bedumerweg. In later jaren reed een deel van de bussen door via de Grote Markt naar het autobusstation bij het Hoofdstation. De Marnedienst deed ook aan touringcarreizen en had zich aangesloten bij reisbureau Cebuto Groningen, een samenwerkingsverband waaraan ook GADO, DAM en Roland deelnamen.
Vrijwel alle voormalige firmanten waren aandeelhouders in de nv en namen deel aan de leiding. In 1954 werden alle aandelen overgenomen door de NS-dochteronderneming GADO te Hoogezand, die de exploitatie onder de naam Marnedienst voortzette tot 1967. Vanaf dat jaar werden de lijnen onder de vlag van de GADO zelf geëxploiteerd. Met de zomerlijn naar de veerboot naar Schiermonnikoog was dat al sinds 1954 het geval.
De vroegere Marnedienst-buslijnen zijn nu in handen van Arriva als onderdeel van de Concessie GGD - Groningen Provincie, die op 1 juni 2004 is ingegaan met een looptijd tot 15 december 2009.
Het bedrijf met deze naam werd opgericht in 1938 als resultaat van het samengaan van drie busbedrijven:
Nienhuis & Jager te Zoutkamp (lijn Zoutkamp - Groningen)
Van Dijk & Flikkema te Pieterburen (lijn Pieterburen - Groningen)
Van der Veen & Blijham te Kloosterburen (lijn Hornhuizen - Groningen)
Aanleiding tot de fusie was de opheffing van het reizigersvervoer op de spoorlijn Winsum - Zoutkamp (Marnelijn). Het werd wenselijk geoordeeld dat de busbedrijven hun krachten bundelden om de verwachte vervoersstijging het hoofd te kunnen bieden.
Al in 1939 werd de Marnedienst sterk uitgebreid doordat ook de N.V. Verenigde Autobusdienst Ondernemers (VADO) te Uithuizen (lijnen Uithuizen - Bedum - Groningen) zich aansloot. Deze onderneming was zelf ook het resultaat van fusies, namelijk van de firma's Rijzinga te Uithuizen, Bisschop te Kantens en Kuitert te Middelstum. In dit gebied had al vanaf 1912 een van de allervroegste Nederlandse autobusdiensten bestaan. Deze Eerste Groninger Auto Omnibus Onderneming bereed tot 1925 de route Usquert - Groningen en werd toen door de fa. Kuitert overgenomen.
De Marnedienst was nu in grootte de tweede streekvervoeronderneming van de provincie, na de GADO. Het vervoergebied viel vrijwel geheel binnen de grenzen van Hunsingo en bestond uit het Marnegebied en het Hogeland. In 1948 vond een kleine uitbreiding plaats doordat van de DAM het traject Uithuizen - Roodeschool (verlengd naar Oudeschip) werd overgenomen. Tussen Groningen en Zoutkamp reed de Marnedienst in het zomerseizoen ook een lijndienst in aansluiting op de veerboot van de firma Wagenborg naar Schiermonnikoog. Deze reed door het GADO-vervoergebied in het Westerkwartier en was uitsluitend toegankelijk voor bootreizigers.
In Groningen had de Marnedienst haar eigen busstation, eerst in de Nieuwe Ebbingestraat en vanaf 1953 aan de kop van de Bedumerweg. In later jaren reed een deel van de bussen door via de Grote Markt naar het autobusstation bij het Hoofdstation. De Marnedienst deed ook aan touringcarreizen en had zich aangesloten bij reisbureau Cebuto Groningen, een samenwerkingsverband waaraan ook GADO, DAM en Roland deelnamen.
Vrijwel alle voormalige firmanten waren aandeelhouders in de nv en namen deel aan de leiding. In 1954 werden alle aandelen overgenomen door de NS-dochteronderneming GADO te Hoogezand, die de exploitatie onder de naam Marnedienst voortzette tot 1967. Vanaf dat jaar werden de lijnen onder de vlag van de GADO zelf geëxploiteerd. Met de zomerlijn naar de veerboot naar Schiermonnikoog was dat al sinds 1954 het geval.
De vroegere Marnedienst-buslijnen zijn nu in handen van Arriva als onderdeel van de Concessie GGD - Groningen Provincie, die op 1 juni 2004 is ingegaan met een looptijd tot 15 december 2009.
Bron: Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie